Legenda

 

        În urma cu  250-300 de ani a trăit o călugăriţă budistă pe nume Ng Mui. Legenda spune că a fost discipol Shaolin şi maestrul stilului Weng Chun Bak Hok Pai adică a stilului „Cocorul Alb” din regiunea Weng Chun a ţinutului Fujian.

       Întotdeauna căuta să perfecționeze cât mai mult stilul, căruia oricum ii era deja maestru, ignorând faptul că era printre cei mai buni luptători. În această perioadă kung-fu-ul era foarte răspândit, în special în mănăstirea Siu Lam (Shaolin) din ţinutul Henan.

       Din această cauză liderii mandju au trimis trupe ca să atace mănăstirea, dar atacul a eşuat. Chau Man Wai, un funcţionar de rang înalt, a creat un plan împreună cu conducătorii dinastiei Qing pentru distrugerea templului Shaolin. A recrutat un călugăr Shaolin, Lee Pa Shan, să provoace un incendiu în interiorul mănăstirii în timp ce soldaţii atacau din exterior. Mănăstirea Siu Lam a fost invadată de soldați, călugării au fost omorâți și ulterior mănăstirea a fost incendiată. Doar cinci maeştrii au reuşit să scape şi să salveze cunoştinţele în artele marţiale.

         Chi Shin, Pak Mei, Fung Dotak, Miau Hin şi Ng Mui erau cunoscuţi sub numele de “Cei cinci maeştrii”, iar Ng Mui a creat un stil fără nume care ulterior a fost numit Wing Tsun. După ce mănăstirea Shaolin a fost distrusă Ng Mui s-a refugiat în mănăstirea „Cocorul Alb” (Bak Hok Koon) pe muntele Tai Leung.

       Legenda spune că a observat confruntarea dintre un cocor şi un șarpe şi s-a folosit de cele văzute pentru a crea un nou stil. Luând în considerare anatomia umană, în loc de forţă s-a folosit de viteză, logică, preluarea forţei şi folosirea acesteia împotriva adversarului.

       Mergând tot mai des în satul apropiat, a ajuns să se împrietenească cu proprietarul unui magazin. Acesta era foarte trist deoarece frumuseţea fetei sale i-a atras atenţia unui criminal, Wong, care a vrut să se însoare cu fata împotriva voinţei acesteia. Auzind această poveste tristă, Ng Mui a hotărât să o ajute pe Yim Wing Tsun, fata proprietarului. Astfel Wing Tsun a urmat-o pe Ng Mui în munţi unde a început să înveţe. Zi şi noapte s-a antrenat până a reuşit să înveţe stilul în întregime.

       Yim Wing Tsun a primit cu bucurie ajutorul şi a făcut o înţelegere cu Wong: dacă criminalul o va învinge, atunci ea se va mărita cu el, iar dacă va câştiga ea atunci el va trebui să plece din sat. Acesta a acceptat și i-a dat un termen de doi ani. Fata a continuat să se antreneze cu hărnicie. Când a sosit momentul pentru lupta celor doi, Yim Wing Tsun a reuşit să-l învingă pe Wong cu o singură lovitură.

       Astfel Wing Tsun a putut să se mărite cu logodnicul ei, Leung Bok Chau, un comerciant de sare din Guangdon. El a fost un luptător vestit şi mândria sa de bărbat a fost afectată de faptul că nevasta lui practica arte marţiale. După ce s-a rugat o perioadă îndelungată de timp de Wing Tsun să lupte cu el, aceasta a acceptat.

       După ce Wing Tsun l-a învins, Leung Bok a acceptat-o ca maestrul său şi s-a devotat stilului. Yim i-a predat toate cunoştinţele sale şi din acel moment cuplul a lucrat mult împreună la îmbunătăţirea stilului. Leung Bok şi-a dat mai departe cunoştinţele lui Leung Lan Kwai, un botanist. Stilul creat de Ng Mui încă nu avea nume. Când Leung Bok Chau a dat tehnicile mai departe lui Leung Lan Kwai, s-a hotărât să numească stilul Wing Tsun Kuen (Pumnul lui Wing Tsun) pentru a onora munca nevestei sale.

       Între prietenele lui Yim Wing Chun se afla Miau Tsui Fa, fiica lui Miau Hin, maestrul cuţitelor duble. Miau Hin i-a predat toate cunoştiinţele fiicei sale, care la rândul său i-a predat tehnicile lui Wing Tsun şi atunci tehnicile cuţitelor duble au devenit o parte din stil.

       Leung Lan Kwai, la rândul său, l-a acceptat ca și discipol pe Wong Wah Bo, care era actor pe Barca Roşie.

       Chi Shin, unul dintre cei cinci bătrâni şi maestrul bastonului lung, după distrugerea mănăstirii, crezând că nu va mai găsi un discipol adecvat căruia să-i predea tehnicile bastonului lung, s-a refugiat pe Barca Roşie. Unul dintre marinari, Leung Yee Tai, în timp ce dirija barca cu ajutorul unui baston lung, i-a surprins atenția lui Chin Shin. Acela a fost momentul când maestru Chin Shin a decis să-l accepte ca și discipol. Soarta i-a adus împreună pe Wong Wah Bo şi Leung Yee Tai. Aceștia doi s-au împrietenit şi au decis să includă tehnicile bastonului lung în sistemul Wing Tsun.

 

 Pumn şi baston:

               

       Leung Lan Kwai pe perioada vieții sale a avut doar doi discipoli. Unul dintre ei a învățat doar câteva tehnici, iar Wong Wah Bo, celălalt discipol, a devenit succesorul stilului. Wong Wah Bo a fost membrul unui grup de actori. Pe vremea aceea actorii călătoreau dintr-un loc în altul şi, ca un fapt simbolic, își vopseau toate lucrurile în roşu. Din aceast motiv aceştia erau cunoscuţi sub numele de Gruparea Roşie. Mulţi membrii ai grupării cunoşteau cel puțin un stil de luptă, ceea ce era necesar pentru performanţele lor de pe scenă. Tot în această grupare era un marinar pe numele de Leung Yee Tai. Cu timpul Wong Wah Bo şi-a dat seama că Leung Yee Tai era maestrul bastonului lung.

 

Luptătorii din Fatshan:

 

       Fatshan era un oraș mare cu mulți locuitori situat lângă râul Pearl. Leung Jan a crescut într-o familie bogată. În timpul său liber studia literatura şi artele marţiale. A învăţat tehnici din multe stiluri diferite dar era departe de ceea își dorea cu adevărat. Căutând stilul şi instructorul ideal, la un moment dat l-a întâlnit pe Leung Yee Tai, care i-a arătat frumusețea și eficiența stilul Wing Tsun. Atât de mult i-a plăcut acest stil încât a devenit discipolul lui. Într-un timp foarte scurt a devenit un luptător excepțional. Mulţi luptători au venit să-l înfrunte dar toţi au eşuat. Din acest motiv oamenii i-au acordat titlul de Rege al Wing Tsun-ului iar stilul a devenit faimos în Fatshan.

       Leung Jan la rândul lui a avut puțini discipoli. Între aceştia se numărau și fii săi Leung Bik şi Leung Chun, dar cel mai bun discipol al său a fost Chan Wan Shun, care avea o casă de schimb valutar. Chan Wan Shun a primit puţină instruire dar era excepțional de ambiţios. Fiind un om al pieţei, se afla în legătură strânsă cu partea inferioară a societăţii unde lupta era modul obişnuit de a rezolva neînţelegerile. Aşadar Chan Wan Shun a avut posibilitatea de a lupta des pentru a-şi îmbunătăţi tehnicile. Arătâdu-și adevăratele valori, Leung Jan a decis să-i atribuie lui Chan Wan Shun titlul de urmaș al stilului Wing Tsun. Devenind faimos guvernul Qing la invitat pe Chan Wan Shun să ocupe poziția de instructorul principal al armatei Qing numită şi Cele Opt Steaguri. După o perioadă scurtă de timp a demisionat din funcție și s-a întors în Fatshan să se ocupe de Wing Tsun.

       Printre cei 16 discipoli pe care i-a avut pe parcursul vieții sale se număra și fiul său Chan Yu Min, care mai târziu a fost numit Regele Bastonului din cele Şapte Ţinuturi. Celălalt discipol renumit al lui a fost Ng Chun So, care a primit toate cunoştinţele sale de la el şi i-a fost urmaș când acesta s-a retras la bătrânețe.

       Chan Wan Shun la 70 de ani a acceptat ultimul şi cel mai tânăr discipol. Băiatul a avut doar 13 ani când a devenit admiratorul Wing Tsun-ului. Chan i-a predat băiatului timp de 3 ani după care acesta a plecat să studieze la o școală din Hong Kong.

       Când l-a acceptat pe băiat ca și discipol nici nu a visat că acesta va deveni maestrul invincibil al Wing Tsun-ului. Numele lui, mai mare decât al oricărui maestru până atunci, a devenit cunoscut în toate cercurile de arte marţiale. Şi-a câştigat faima prin muncă grea şi ambiţie. El nu era altcineva decât Marele Maestru Yip Man.

 

Maestrul maeștrilor:

 

       Yip Man a fost al 8-lea moştenitor al stilului. După ce a plecat în Hong Kong la întânit pe Leung Bik, fiul lui Leung Jan, care era proprietarul unei farmacii. Leung Bik i-a arătat o altă parte a Wing Tsun-ului. După ce Leung Bik și-a însușit toate cunoștințele cu acesta, Yip Man a ajuns să cunoască întregul stil.

       Marele Maestru Leung Ting a fost ultimul discipol a lui Yip Man, după ce acesta s-a retras. După moartea Marelui Maestru Yip Man, în 1972, Leung Ting a moştenit sistemul Wing Tsun.